0138a4347ed04a2d00ee34541326a30eec0a1127d2 Plachtařský odbor je významnou částí aeroklubu sdružující na čtyřicet aktivních plachtařů. Svojí činnost provozují na třech kluzácích ve vlastnictví AK Tábor (L-23 Superblaník, VSO-10 Gradient a Schempp-Hirth Standart Cirrus) a proměnném počtu zapůjčených kluzáků (Std. Cirrus, L-13 Blaník, ASK-21, VSO-10C, ASW-15B, Schempp-Hirth Duo Discus, ASW-19 a jiné). Výcvik se provádí na osvědčeném L-23 a L-13, na kterých bylo vycvičeno již mnoho generací pilotů. Začíná teoretickým školením, které probíhá zpravidla v zimních měsících a je spojeno s pozemním nácvikem. Obsahuje předměty jako je aerodynamika, stavba letadel, meteorologie, navigace, lidská výkonnost a omezení, letecké předpisy atd. Na pozemních přípravách se poté žák seznámí s kluzákem, jeho obsluhou a provozem.

Letecký výcvik obsahuje 15 letových hodin a několik desítek
vzletů. Během nich se žák postupně učí přímý let, zatáčky, starty v aerovleku, přistání, vybírání vývrtek, spirál a postupy při mimořádných případech za letu. Po zvládnutí úvodní fáze provede přezkoušení a první samostatný let. Ten je velmi důležitým milníkem v kariéře pilota a otevírá cestu procvičování úloh v sólovém obsazení. Výcvik techniky pilotáže následně přechází do výcviku létání ve stoupavých proudech Nejdříve s instruktorem a poté i sólo. Pilotní výcvik je zpravidla ukončen pilotní zkouškou, která se skládá z teoretické části (tu může žák složit přímo u nás na letišti během výcviku) a praktického přezkoušení letem s examinátorem.01acbcabadd0f5dd9a21da49f7488268f6acdcf94a

Po výcviku, v průběhu termických letů, také probíhá přeškolení na výkonnější typy kluzáků. Z pilotního žáka se pak stává sportovní pilot, který je připraven létat své první přelety a případně se účastnit závodů. Dalším růstem kupředu pro něj může být výcvik akrobacie na kluzáku ASK-21, instruktorský výcvik, létání v mraku, na svahu nebo v dlouhé vlně (viz odkaz Letecká škola CZ/ATO-029). Ať se rozhodne tak jako tak, jeho zážitky budou vždy spojeny s tichým šumem bezmotorových křídel a bílými mraky. A kdyby toho ticha bylo náhodou moc, lze si rozšířit kvalifikaci o TMG, která opravňuje létat na turistickém kluzáku L-13SE Vivat.

Vedoucím plachtařského odboru a hlavním instruktorem je Jiří Lískovec. Mimo něj se o výcvik starají instruktoři Karel Bureš, Ivan Minich, Jaromír Prokeš, Vladimír Lukeš, Jan Hruška, Tomáš Jirmus, Martin Šonka, Jan Vlk, Luděk Kluger a František Vilímovský. Přezkušování provádí examinátor Stanislav Jirmus.